Podczas korzystania z interaktywnych gier dziecko nie tylko obserwuje, ale uczestniczy w wirtualnym i iluzorycznym świecie zaprojektowanym przez twórców gier, w którym ma wielorakie możliwości działania, przeżywania przygód i wpływania na przebieg akcji. Gry dostępne na tabletach/smartfonach traktowane są jako niezawodna, natychmiastowa i całodobowa „elektroniczna niańka”, „elektroniczny przyjaciel”, jednak trzeba podkreślić, że kontakt dziecka z grą ma charakter całkowicie apersonalny i nie może zastąpić bezpośredniej komunikacji międzyludzkiej. Uwzględniając perspektywę dziecka, które gra na smartfonie/tablecie, warto podkreślić, że :
gra jest zawsze gotowa do uruchomienia- nie męczy się, nie odmawia zabawy,
gra daje dziecku poczucie władzy, siły, kontroli- płeć nie ma znaczenia bo dziecko samo decyduje, w kogo się wciela, komu daje życie, a komu je odbiera,
gra umożliwia ucieczkę, izolację od codziennego życia i zaangażowanie w wirtualną rzeczywistość,
struktura gry konsekwentnie pokazuje i ocenia błędy, ale zawsze daje kolejną szansę, nie krzyczy, cierpliwie znosi humory dziecka, nie okazuje rozczarowania,
gra wprowadza dziecko w świat dla niego bezpieczny, ponieważ może w każdej chwili rozpocząć lub przerwać grę, a konsekwencje podejmowanych działań, zarówno tych pozytywnych jak i błędnych, zazwyczaj nie mają odniesienia do realnego życia.
Jeśli dziecko korzysta z edukacyjnych gier dostępnych na tabletach/smartfonach, to może towarzyszyć im znaczny potencjał wychowawczy, którego wykorzystanie, w procesie rozwoju i edukacji, zależy od tego, w jakim stopniu dziecko korzysta z nich oraz od charakteru i treści przekazów.
RODZICU:
Uwzględniając atrakcyjność interaktywnych gier na tablet/smartfon – pomyśl, KTO, CO, I W JAKI SPOSÓB może być równie ciekawą, o ile nie bardziej atrakcyjną formą spędzania czasu i rozwoju dla Twojego dziecka?
Źródło: Don Bosco nr.9 październik 2017,s. 10, dr Dorota Bis – „Media w wychowaniu”